روزنامه نگار

روزنامه نگار، علاقه مند به حوزه سیاست ملت ایران وجهان

روزنامه نگار

روزنامه نگار، علاقه مند به حوزه سیاست ملت ایران وجهان

ارسال گاز به پتروشیمی‌ها ۲۰ میلیون متر مکعب کاهش یافت/ قطع گاز با ارزآورترین صنعت کشور چه می‌کند؟

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران می‌گوید به خاطر کسری گاز کشور، تحویل روزانه گاز به واحدهای پتروشیمی ۲۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

احمد مهدوی روز شنبه ۶ آذرماه به ایلنا گفته است پتروشیمی‌ها روزانه نیاز به ۷۰ میلیون متر مکعب گاز دارند.

بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، شهریورماه امسال هشدار داده بود که هر روز قطعی گاز در صنعت پتروشیمی، ۲۰ میلیون دلار کاهش درآمد برای کشور به همراه خواهد داشت.

آمارهای هشت ماهه گمرکی که روز شنبه منتشر شد نیز نشان می‌دهد طی این مدت ایران ۳۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته که ۱۳.۳ میلیارد دلار آن محصولات پتروشیمی بوده است.

ایران به خاطر عدم توسعه میادین گازی و انبارهای ذخیره گاز برای زمستان، همچنین ادامه هدر رفتن ۱۰ درصد از گاز تولیدی کشور در مرحله تولید و توزیع، در فصول سرد که مصرف خانگی افزایش پیدا می‌کند، با کسری گاز مواجه می‌شود و گاز بخش‌های دیگر را محدود می‎‌کند.

جواد اوجی، وزیر نفت ایران، پیش از این گفته بود که زمستان امسال کشور با روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری گاز مواجه است.

بنابر گزارش شرکت ملی گاز، مصرف روزانه گاز کشور به حدود ۷۵۰ میلیون متر مکعب رسیده که ۷۰ درصد آن به مصرف خانگی می‌رسد. میزان مصرف کنونی در بخش صنایع عمده حدود ۱۲۰ میلیون مترمکعب و نیروگاه‌ها نیز کمتر از ۱۰۰ میلیون مترمکعب در روز است.

بدین ترتیب، تحویل گاز به نیروگاه‌های برقی ۶۰ درصد کاهش یافته است و بجای آن مازوت و گازوئیل سوزانده می‌شود.

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ایران، نیز ۴ آذرماه امسال اعلام کرده بود از میان ۷۶ کارخانه سیمان، گاز ۶۰ کارخانه قطع شده و بجای آن مازوت استفاده می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد