روزنامه نگار

روزنامه نگار، علاقه مند به حوزه سیاست ملت ایران وجهان

روزنامه نگار

روزنامه نگار، علاقه مند به حوزه سیاست ملت ایران وجهان

برگزاری مراسم بیست‌‌وسومین سالگرد قتل فروهرها؛ پرستو فروهر خواهان دادرسی عادلانه شد

پرستو فروهر، هنرمند ساکن آلمان و دختر داریوش و پروانه فروهر، همزمان با برگزاری مراسم بیست‌‌وسومین سالروز قتل‌ پدر و مادرش به دست وزارت اطلاعات، به رادیو فردا گفت که مراسم سالگرد، حالت نمادین دارد ولی حافظه جمعی را صیقل می ‌دهد.


خانم فروهر افزود: برگزاری این مراسم به یاد می‌آورد که خواست‌ها و طلب‌ها برای دادرسی عادلانه و مسئولیت‌پذیری واقعی باقی است و بایستی برای احقاق آن همچنان تلاش کرد.


داریوش و پروانه فروهر، دو شخصیت سیاسی منتقد حکومت ایران، اول آذر سال ۱۳۷۷ در منزل خود در محله فخرآباد تهران با ضربات چاقو به دست مأموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به قتل رسیدند.


وزارت اطلاعات طی اطلاعیه‌ای، عاملان قتل‌های زنجیره‌ای را «معدودی از همکاران کج‌اندیش و خودسر که آلت دست عوامل پنهان و مطامع بیگانگان شده‌اند» معرفی کرد.


پرستو فروهر که هر سال همزمان با سالگرد قتل‌ها، برای بزرگداشت یاد پدر و مادرش به ایران سفر می‌کند در مصاحبه با رادیو فردا گفت که در مراسم روز دوشنبه اول آذر، جمعیت بسیار دلگرم‌کننده‌ای از طیف‌های گوناگون شرکت کرده‌بودند: «حضور آدم‌های بسیار جوان که شاید وقتی که قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ اتفاق افتاد اصلا به دنیا نیامده بودند نشان‌دهنده این بود که خواست دادخواهی، یادآوری این جنایت‌ها و پافشاری بر حقوق دگراندیشان، در جامعه، در میان طیف‌های گوناگون همچنان بسیار زنده است و این روز به عنوان یک نمود کوچک از چنین خواستی در حافظه است».

ماموران انتظامی و امنیتی در سال‌های گذشته با بستن مسیرهای منتهی به خانه فروهرها و همچنین احضار و تحت فشار گذاشتن پرستو فروهر و فعالان مدنی تلاش می‌کردند از برگزاری هرگونه مراسمی جلوگیری کنند.


خانم فروهر که سال گذشته تنها سالی بود که به دلیل همه‌گیری کرونا به ایران سفر نکرده بود گفت: «ما همیشه بعد از آن سال‌هایی که برگزاری این مراسم را در مکان‌های عمومی ممنوع کردند، سعی می‌کردیم مراسم را در خانه برگزار کنیم. سال‌ها همین هم ممنوع بود ولی در طول دو سه سال آخر پیش از کرونا گشایشی شده بود و پافشاری بر این حق توانسته بود در این خانه را باز کند».


به گفته خانم فروهر، این گشایش «مدیون پافشاری کسانی است که علیرغم حضور ماموران امنیتی و انتظامی و سد معبری که از سوی آن‌ها صورت می‌گرفت، پشت همین سد معبرها می‌ایستادند و سعی می‌کردند که نشان دهند بر این حق پافشار هستند».


نسرین ستوده، الهه امیرانتظام، شهناز اکملی و تعدادی از مادران خاوران از جمله حاضران در مراسم روز دوشنبه بودند.


پرستو فروهر گفت: «امسال به دلیل شرایط کرونا، از دعوت به درون ساختمان چشم پوشی کردیم و مراسم در فضای باز حیاط این خانه برگزار شد دو مجمع آتش داشتیم که گرما و نور آن یادآور امید دل دو عزیزی بود که در این خانه تلاش کردند و سرانجام در این خانه به دست ماموران وزارت اطلاعات کشته شدند».

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد